• sv
  • en

Sveriges mest uppskattade oliver, nu i ännu större burk

Sveriges mest uppskattade oliver, nu i ännu större burk

Svenskar älskar Kalamataoliver, och Fontanas klassiska burk har uppskattas för sitt goda innehåll sedan slutet av 1970-talet. Förra året var de kärnfria Kalamataoliverna Sveriges mest sålda. Nu kommer en ännu större burk för den riktiga oliventusiasten.

När Fontana för sju år sedan presenterade urkärnade Kalamataoliver för Sveriges konsumenter blev de omedelbart en försäljningssuccé. Förra året var de Sveriges mest sålda oliv. Den nya större burken är därför en efterlängtad tillökning för många olivälskare.

– Svenskar och greker har mycket gemensamt, och när det gäller mat talar vi samma språk. Vi uppskattar båda hälsosam och äkta mat. Kalamataoliver innehåller inga tillsatser så man kan med gott samvete äta en hel burk. En stor burk om man så vill, tycker Frixos Papadopoulos, grundare av Fontana Food AB.

Fontana har sina rötter i Grekland, och det märks på utbudet av grekiska oliver i de svenska butikshyllorna. Frixos Papadopoulos insåg tidigt nyttan av att förse svenskarna med ett variationsrikt utbud. Idag finns de i flera olika storlekar och både med- och utan kärnor samt skivade eller marinerade i olivolja.

Fontanas nya kärnfria Kalamataoliver finns nu i 450 gramsförpackning och kostar cirka 35 kronor i de flesta livsmedelsbutiker.

För mer information, tävlingar/utlottningar, bildmaterial eller önskemål om varuprover, vänligen kontakta: Max Collin, tel 08-448 71 07, e-post: max@fontanafood.se

Fontana Food grundades 1978 av Frixos Papadopoulos, inflyttad till Sverige från grekiska Cypern. Företaget saluför noga utvalda matvaror från Grekland och länderna kring Medelhavet. Frixos Papadopoulos kom till Sverige med sin familj 1975. Han bestämde sig för att inte bara anpassa sig till det svenska samhället utan även att introducera det grekiska köket och den grekiska matkulturen för svenskarna.